tisdag 13 maj 2014

Bad Neighbours

@@@@
(eller Neighbors som den heter i original..)
När en film klockar in på 95 minuter och känns perfekt, varken för lång eller för kort, så smakar det gott hantverk. Missförstå mig rätt. Jag skulle gärna njuta av några timmar till när det är så här roligt, för.. HAHAHAHAHAHAHAHAHA!
Seth Rogen och Rose Byrne spelar förortsparet som lagt sina sista pengar på ett fint hus med trädgård. Huset bredvid står tomt och paret ser busigt fram emot att få nya grannar. De inser snart att en nitlott har dragits då en galen, grabbig studentförening flyttar in. Studentförening förresten. Låter som något trevligt med kaffe och dopp, men icke. Tänk er Deltagänget gånger hundra. Det är fest hela tiden, dygnet runt, och paret, som till en början vill visa föreningsgrabbarna att de är coola, även om de redan börjar känna sig gamla och är nyblivna föräldrar, ledsnar snart och ringer polisen. Det skulle de aldrig ha gjort. Kemin mellan Rogen och Byrne är klockren både på en komisk och en mänsklig nivå. Man riktigt känner hur de älskar varandra och hur de går igenom frustrationen tillsammans. Mitt upp i alla grova sexskämt och galna slapstickmoment så finns det en genuin kärna av välskrivna karaktärer och mänsklighet. Det är ovanligt för den här typen av (fantastisk!) film och bidrar på alla plan. Zac Efron, som spelar föreningens psykopatiske ledare, är härligt galen tillika James Francos brorsa Dave och en handfull sköna biroller. Jag skrattade skamlöst från första minuten till sista, trots att det ofta är väldigt förutsägbart. En askul film, helt enkelt.
/Vrångmannnen

2 kommentarer:

Fiffi sa...

Om vi säger såhär, imorgon kommer du kunna läsa måååånga recensioner av denna film, inklusive min, men jag kan viska lite i ditt öra redan idag...



....jag håller INTE med dig om betyget. ;)

Vrångmannen sa...

Ser fram emot morgondagens recensioner! :)

Tråkigt om du inte gillade den. Vi var ett väldigt glatt gäng som lämnade biosalongen.