söndag 10 juni 2012

Prometheus 3D

*MINOR SPOILERS*

@
Jag somnade. Det hade gått ungefär 40-45 minuter av filmen så slumrade jag till. Inte länge. Bara sådär 60-90 sekunder. Kan inte riktigt minnas när det hände senast. Just sayin'..
Ridley Scotts nya sci-firulle, som han i typ varannan intervju säger inte är en Alien-prequel och i varannan säger att den är det, är riktigt dålig i den här filmbloggarens ögon. Förväntningarna var också ljumma innan visningen så det var ingen direkt förvåning att den sög heller. Diskussionerna kring filmen har varit många, långa och intensiva och roligare än själva filmen faktiskt. Många älskar den men många ogillar den ordentligt också vilket naturligtvis är bäddat för härligt filmnördspladder. Är det en Alienrulle? Varför heter planeterna olika ska det inte vara samma? Varför är forskarna så korkade och busiga hela tiden? Varför springer dom rakt fram (hahaha!) etc etc. Jag känner mig dock klar med Prometheus. Jag gillade inte rullen alls som sagt men har lagt ner väldigt mycket tid och energi på att diskutera den. Visst, det är skoj men den är faktiskt inte ens värd detta i slutändan. Den blir lite sämre varje gång man ska gräva i handlingen. 
Ridley Scott är verkligen inget geni. Han är idag en stabil filmmakare som ibland glänser till, vilket han typ borde ha gjort här, rejält. Han gav oss för länge sedan ett par makalösa filmklassiker (Alien och Blade Runner) samt ett par modernare kalasrullar (Gladiator och Black Hawk Down) men det går säkert 3-4 dåliga filmer på en knappt stabil idag (nu ska han ju göra Bladerunner 2 också..). 

Här kommer några sista ord om Prometheus. Några plus (de är larvigt få) och några minus (de är egentligen många fler):

PLUS
Ser snygg ut
Charlize Theron
Michael Fassbender

MINUS
Manuset (Damon Lindelof hahaha!)
Ospännande
Oengagerat filmskapande
Noomi Rapace (även om hon faktiskt blir bättre och bättre och får väldigt lite att göra här)
Guy Pearce i gammelsmink hela tiden (?!)
Början, mitten och slutet
Att inte våga göra en RIKTIG hederlig Alien prequel (c'mon!)

I rymden kan ingen höra dig sura, sucka, stöna och vrånga.

/Vrångmannen 

8 kommentarer:

Anna Nio sa...

"MINUS: Början, mitten och slutet" HAHAHAHAHAHAHAHAHAHA, det räckte ju egentligen med bara det som recension, faktiskt. Och sen är det sant också, jävla Ridley *mutter mutter* SIR jävla Ridley, vafan *mummel mummel* jävla abortmaskin, läker man ihop på fem röda också, eller? *suck och mummel* Jävla... fan *suck*.

Henke sa...

Viktigaste minus: inte spännande.

Fiffi sa...

Konstigaste minus: Noomi. Hon är grym ju!

Det är ju bara att hoppas att inte Hälsoministern ser filmen för då får nog nysnittade mammor inte stanna mer än en kvart på sjukan efter operationen.

Vrångmannen sa...

Ja Noomi är långt ifrån det största problemet och kanske hade det varit annorlunda om hon fått mer utrymme. Eller vad sägs om att hennes karaktär kom från ett annat land än England (?) så skulle man löst irritationen med den grova dialekten.

Meeeeeen minus! :)

Henke sa...

Tjenare, vi sågs i lördags. Jag länkar till er sajt!

http://fripp21.blogspot.com/

Vrångmannen sa...

Topp! Vi har gjort detsamma :)

Jojjenito sa...

Du var inte ute kvällen innan du såg filmen? Just sayin'... ;)

Det lustiga är att jag håller med om alla dina (och Saras) invändningar men jag gillar ändå filmen... eller snarare jag gillade filmupplevelsen jag hade. Nu i efterhand så är det väl bara att erkänna att manuset inte är bra. Sir Ridley är visuellt mycket duktig men för att få ihop alla delar krävs en bra manusförfattare och det är tydligen inte Damon Lindelof (han är bra på att sätta upp mysterier men inte ge nån belöning).

Vi sågs också i lördags, har länkat hit från mig. :)

Vrångmannen sa...

Javisst. Det finns nog en hel del filmer där man ser massor av fel och problem men älskar dem ändå. Prometheus var inte en av dem för mig men samtidigt så kan jag nog komma på ett gäng för ett blogginlägg :)

Även länkat till dig Jojjenito!